Tuesday, February 9, 2010

Bersediakah???

Mungkin entry kali ni agak lain skit sbb menyentuh hal r/tangga. Knapa tajuk ni? Hujung minggu lalu Perahu balik kampung. Gosip2 ngan kakak ipar. Sampailah ke telinga Perahu bermacam-macam karenah org yg bergelar isteri. Apa yang Perahu dapat simpulkan dari semua kisah2 pada petang tu ialah, adakah mereka betul2 bersedia sewaktu setuju diperisterikan orang? kalau tak ready jgn dok tebiang.

Terkejut jugak, suami dah pergi kerja tapi isteri belum tinggal tempat tidur. Suami balik kerja isteri baru bangun tidur. Makan tengahari mentua yang masakkan. Rupanya ada isteri yang sebegini. Mungkin terbawa-bawa rutin zaman anak daranya yang dah biasa bangun tengahari. Hidup sendiri-sendiri. Bagaimana subuhmu? Bagaimana t/jawabmu? Kenapa kahwin kalau tiada komitmen? Hakikatnya, keluarga kedua-dua pihak akan terkesan oleh ketidakmatangan diri sendiri.

Marah jugak la dengan cerita2 petang tu. Tapi marahkan siapa? Nak marah bini orang? Oh no... NO POINT!. Sekadar jadikan iktibar dan peringatan utk diri sendiri.

Kenapa tidak memilih untuk membahagiakan perkahwinan sendiri? Pelik betul. Cubalah untuk gembira dengan menunaikan t/jawab. Memanglah jalannya berliku dan menuntut mujahadah yang bukan sedikit. Tapi, itulah maharnya.

Dalam asyik dok bergosip tu, sempat pulak Perahu ditanya, "Bila planning nak kawen?".
Oh tidak, nanti la dulu, bagi pandai fikir skit. Tak sanggup nak menganiaya suami sendiri.

P/s: Masih belajar2 menjadi anak yang sejuk perut mak ayah.

0 comments: