Tuesday, October 11, 2011

BAJET 2012

Nak ulas pasal bajet 2012 yg PM bentang baru2 ni.. ececece.... kagum2... Rentikanlah! 

Lepas pada bajet tu, ada pihak2 yg buat perbincangan mengenai bajet tu. Yang terlibat dgn perbincangan tu bkn calang2.

Terang lagi bersuluh, bkn sy yg ulas tp mereka yang memerah otak!


Ada benda yg depa :
  • Sokong sepenuhnya
  • Sokongan dengan nota perhatian
  • Komen scra umum.
Dont know y i highlighted points below :
  1. Yuran sekolah rendah & menengah dimansukhkan. Patot2 dah lama, Good2.
  2. Umur bersara lanjut ke 60 tahun. I wish to retire rich and young.
  3. Peruntukan meningkatkan sumber makanan melalui pertanian dengan nilai 1.1 billion. Suka2, bersempena hobi baru. Who knows.... Allah knows.
  4. Baucar buku RM 200 bagi pelajar matrikulasi, IPTA, IPTS dan tingakatan enam. Jimat PTPTN.
  5. Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulan RM3000 dan ke bawah dalam usaha meringankan belanja seharian rakyat termasuklah dalam menyekolahkan anak-anak mereka. Kami bimbang bantuan ini akan mencetuskan lambakan tunai ke dalam masyarakat yang boleh mengakibatkan peningkatan kadar inflasi akibat kenaikan harga barangan, justeru pihak kami mengharapkan kerajaan mengkaji dan merancang tatacara yang boleh digunakan bagi mengawal kenaikan harga barang agar tidak dinaikan sewenangnya akibat pengumuman ini, khususnya apabila ditambah dengan pemberian bonus sebanyak setengah bulan gaji kepada kakitangan awam. Selain itu, pihak kami juga menegaskan bahawa agak ramai keluarga berpendapatan kurang dari RM 3000 yang tidak akan mendapat bantuan ini lantaran mereka tidak berdaftar dengan LHDN, hal ini tidak jelas sama ada individu yang tidak pernah membayar cukai LHDN boleh berdaftar tahun ini lalu terus mendapat kemudahan ini.
  6. Skim rumah pertama (SRP) bagi kakitangan berpendapatan di bawah RM 3000, dibenarkan untuk membeli rumah pada harga maksimum RM 400 ribu berbanding RM220 ribu sebelum ini, dengan kebenaran menggabung nama suami isteri. Kami berpendapat kenyataan ini hanya merawat sebahagian masalah pemilik rumah pertama sedang ia tidak mampu menyelesaikan masalah harga rumah yang tinggi kepada golongan ini. Selain itu, pengumuman ini dijangka boleh mengakibatkan galakan tidak langsung penjual untuk menaikkan harga rumah lalu  menambahkan risiko kemampuan peluang golongan ini memperolehi rumah, hal ini memerlukan pantaun sewajarnya.
  7. Pengecualian cukai bagi francais tempatan bagi mengalakkan perkembangannya. Dengan kelebihan ini, pihak kami menyeru agar harga khidmat, servis dan makanan yang disediakan oleh francais terlibat tidak dinaikkan bagi mengelakkan tambahan beban bagi rakyat, juga diharapkan pihak kerajaan mampu mengambil inisiatif menasihatkan pihak francias untuk menaikkan kualiti perkhidmatan mereka.
  8. Tidak disebut kali ini berkenaan cukai barangan ‘dosa’ ke atas rokok, arak, judi dan sepertinya. Ini diperlukan bagi memperolehi pendapatan Negara dalam keadaan defisit dan mengecilkan jumlah mereka yang ingin terjebak di dalam masalah terbabit.

0 comments: