Monday, December 26, 2011

Tadah tangan, tundukkan kepala, lantunkan doa..


Ya Allah, Tuhan Yang Maha Mendengar, tiada Ilah yang berhak disembah selain Engkau.

Ya Allah, inilah kami, hamba-hambaMu yang hina, kami menadahkan tangan menghiba kepadaMu. Sehina apapun kami, kami adalah makhluk ciptaanMu. Kami memohon dengan penuh kerendahan hati, ampunilah dosa-dosa kami.

Ya Allah, ampunilah sebusuk manapun diri-diri kami, ampunilah segenap apapun masa lalu kami dan ampunilah sehina apapun aib-aib kami.

Wahai Allah Yang Maha Mendengar, ampunilah ibu bapa kami, ampunilah segala kezaliman kami kepada ibu bapa kami. Andaikata kedurhakaan kami menjadi penggelap kehidupan mereka, maka jadikanlah kami ketika ini menjadi anak yang soleh yang dapat menjadi cahaya bagi kehidupan ibu bapa kami, di dunia dan di akhirat. Kurniakanlah bagi keluarga-keluarga kami rumah tangga yang sakinah. Jangan jadikan rumah tangga kami menjadi rumah tangga yang penuh bencana.

Ya Allah, berilah kepada kami kepercayaan dan kesempatan memiliki keluarga dan anak keturunan yang lebih baik dari diri kami. Jangan biarkan mereka mencoreng aib di wajah kami, ampunilah jika kami salah mendidik mereka ya Rabb.

Ya Allah, jangan biarkan isteri dan anak-anak kami menghujah kami kelak di akhirat. Ya Rabb, utuhkan kemuliaan mereka di dunia, utuhkan pula kemuliaan mereka di syurga.

Ya Allah, berikanlah kami rasa takut kepadaMu yang sentiasa menghalangi kami dari kemaksiatan. Berilah pula kepada kami ketaatan yang kelak akan menghantarkan kami ke syurgaMu dan keyakinan yang meringankan beban musibah dunia yang menimpa kami.

Ya Allah, perbaikilah agama kami yang menjadi pangkal seluruh urusan kami, perbaikilah dunia kami yang menjadi penghidupan kami dan perbaikilah akhirat kami yang menjadi tempat kembali kami. Jadikanlah kehidupan ini sebagai wasilah menambah kebaikan bagi kami dan jadikanlah kematian sebagai tempat istirehat bagi kami dari kejahatan.

Ya Allah, sesungguhnya buah kebatilan itu telah matang dan kini tiba saatnya untuk memenggalnya, maka turunkanlah dari langit kebenaran sebuah tangan yang kuat yang akan memenggalnya dan singkapkanlah tabir kegelapan yang menutupi mata hati manusia dari melihat cahaya kebenaranMu. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa melakukan itu, Ya Allah."

Ameen Ya Rabbal Alameen

0 comments: