Wednesday, October 27, 2010

Sirah | Ummu Aiman r.a

Perjalanannya dlm mengiringi kehidupan Rasulullah SAW x dpt diabaikan. Hingga manusia paling mulia itu berkata tentangnya, dialah ibu setelah ibuku...

Wanita mulia ini bernama Barkah bintu Tsa'labah bin Amr bin Hishn bin Malik bin Salamah bin 'Amr bin An-nu'man Al Habasyiyah ra. Namun dia lebih dikenali dgn kunyahnya, Ummu Aiman.

Ummu Aiman ra adalah seorang budak milik Abdullah bin Abdul Mutalib, ayah Rasulullah SAW.
Dialah yg mengasuh Rasulullah SAW semenjak baginda kecil.

Pada umur 6 thn, Rasulullah SAW dibawa ibunya, Aminah bintu Wahab mengunjungi keluarga sang ibu dari Bani 'Adi bin An-Najjar di Madinah. Ummu Aiman turut serta. Sebulan mereka di sana.

Di sana, org2 Yahudi melihat baginda dan berkata, "Dia adalah nabi umat ini dan ini adalah negeri hijrahnya." Ucapan org2 Yahudi itu Ummu Aiman simpan dlm fikirannya.

Setelah itu, Aminah membawa putranya pulang ke Makkah. Dalam perjalanan pulang dari Madinah ke Makkah, Aminah meninggal di Abwa' dan dikuburkan di sana. Pulanglah Ummu Aiman r.a. bersama Rasulullah SAW dgn 2 unta tunggangan mereka.

Setelah ketiadaan Aminah, Ummu Aiman banyak berperanan sbg ibu bagi Rasulullah SAW.

Ketika Rasulullah SAW berkahwin dgn Khadijah r.a., Ummu Aiman r.a. mendapat kemerdekaan dirinya. Rasulullah SAW membebaskannya.

P/s : Apa yg terjadi setelah Ummu Aiman dimerdekakan??

0 comments: